Monday 15 October 2012

Apa itu Bioflavonoid (Vitamin P)


Bioflavonoid (bioavailable flavonoid, vitamin P) adalah kelas pigmen tanaman yang larut air dengan antioksidan ,anti-inflamasi, antiallergenic, antivirus, dan anti-properti antikarsinogenik 
Sebenarnya, bioflavonoid bukanlah vitamin, meskipun kadang-kadang disebut sebagai vitamin P. Bioflavonoid sangat diperlukan untuk penyerapan vitamin C, maka ia harus diambil bersama-sama . Tubuh manusia tidak menghasilkan bioflavonoid sehingga harus diberikan melalui diet.
Bioflavonoid mengandungi antioksidan, anti-inflamasi, antiallergenik, antivirus, dan anti-properti anti karsinogenik. Seperti vitamin A , vitamin C dan vitamin E, bioflavonoid adalah antioksidan. 
Antioksidan dapat membersihkan tubuh dari radikal bebas, racun sampingan reaksi kimia yang terjadi dalam tubuh setiap hari. Tubuh terkena radikal bebas melalui gaya hidup, pencemaran, merokok, dan berbagai faktor lainnya. Bioflavonoid sering digunakan dalam formula vitamin C karena dapat meningkatkan penyerapan dan fungsi vitamin ini. Bioflavonoid membantu memaksimalkan manfaat vitamin C dalam tubuh.

Apabila diambil dengan vitamin C, ia mengurangkan gejala herpes mulut.

Quercetin (bioflavonoid 1) telah digunakan untuk menyekat enzim yang membawa kepada pengumpulan ofsorbitol, yang telah dikaitkan dengan saraf, mata, dan kerosakan buah pinggang dalam diabetes.

Quercetin dianggap phytoestrogen (bahan tumbuhan yang bertindak dengan cara yang sama seperti estrogen). Sesetengah fitoestrogen yang dipercayai juga mempunyai kesan antiestrogenic yang mungkin membawa kepada risiko yang dikurangkan kanser tertentu. Quercetin telah didapati mempunyai ini aktiviti antiestrogenic, dengan menghalang sel-sel kanser payudara dalam tiub ujian.

Ia boleh membantu merawat atau bahkan mencegah kanser prostat dengan menyekat hormon lelaki yang menggalakkan pertumbuhan sel-sel kanser prostat, menurut kajian makmal awal di Klinik Mayo. Dalam kajian yang lain, lelaki dengan prostat radang (Prostat) ketara mengurangkan gejala kencing apabila mereka mengambil quercetin tambahan.

Menurut kajian, produk Noni mengandungi 16 kali lebih Vitamin P berbanding Limau Nipis. 


1 comment: