Monday 12 November 2012

Lebih info mengenai kelebihan NONI (Mengkudu)


Mengkudu boleh meningkatkan sistem imun, membantu mempromosikan kesihatan.

Xeronine, yang terbentuk di dalam usus besar, boleh menggalakkan fungsi sel yang betul dan pertumbuhan di dalam tubuh manusia.

Menurut penyelidikan Dr Heinicke, Xeronine boleh membantu membesarkan liang dalam dinding sel-sel manusia dan membolehkan nutrien untuk memasuki sel-sel dengan lebih mudah.

Walaupun proxeronine dan Proxeronaise umumnya dianggap sebagai bahan-bahan utama yang berkesan dalam mengkudu, sebenarnya terdapat berpuluh-puluh neutraceuticals lain (sifat semulajadi) yang ditemui dalam buah mengkudu. 

Berikut adalah senarai beberapa penemuan lain di dalam mengkudu yang turut sama memberi kesan baik kepada fungsi badan.

**** Maklumat ini adalah tidak bertujuan untuk menggantikan sebarang nasihat perubatan atau ubat-ubatan atau untuk bertindak sebagai preskripsi. Ia direka untuk tujuan pendidikan sahaja. Noni adalah buah-buahan semulajadi yang menyokong fungsi semula jadi badan.

Anthraquinones

Sebahagian daripada aktiviti biologi anthraquinones termasuk melawan keradangan, bakteria, parasit dan tumor. Beberapa sebatian ini juga dianggap analgesik (penahan sakit).

Anthraquinones juga digunakan untuk melawan jangkitan kulat di samping untuk meningkatkan imuniti badan. Sebatian-sebatian ini membantu dalam respirasi selular metabolisme, dan pertumbuhan. Damnacanthal, salah satu daripada kumpulan-kumpulan sebatian, menghalang pembentukan tumor dengan mengganggu pertumbuhan sel-sel RAS. Adalah dipercayai bahawa beberapa anthraquinones memotong bekalan darah kepada ketumbuhan, menafikan mereka nutrien mereka melambatkan pertumbuhan tumor menghalang oleh enzim penting yang diperlukan untuk membentuk mereka.
Alizarin, anthraquinone lain, juga melambatkan pertumbuhan tumor serta melawan leukemia dan menghalang virus immunodeficiency manusia seperti yang terdapat dalam (HIV).
Ada juga yang didapati dengan ketara "mengikat-up" mineral kalsium dan mengurangkan kadar pertumbuhan kristal kencing, yang memberi manfaat kepada mereka yang menghidap gout dan batu karang.

Glikosida
Bahan-bahan ini, sekali dipanggil "glikosida" didapati dengan banyaknya dalam alam tumbuhan. Ini gula ringkas glukosa, xylose, fruktosa, atau mana-mana gula lain. Sesetengah glikosida rawatan jantung berharga, dan termasuk derivatif digitalis untuk rawatan penyakit jantung.
Satu glycoside penting yang terdapat dalam jus mengkudu adalah Asperuloside, dan digunakan untuk rawatan diuresis (mengurangkan pengekalan air), keradangan, vena varikos dan radang urat darah. Ia juga membantu dalam mencegah kerosakan kromosom dan mutasi.

Sterol
Sterol termasuk kolesterol yang ditemui dalam haiwan dan ergosterol ditemui dalam tumbuh-tumbuhan. Sterol tumbuhan, yang dikenali sebagai phytosterols mengurangkan masalah yang berkaitan dengan tahap yang tinggi kolesterol "jahat" (LDL) dalam badan kita, dan boleh menyebabkan penyakit kardiovaskular. Noni juga melambatkan penyerapan usus kolesterol dan mengurangkan plasma jumlah dan paras kolesterol LDL.
Jus mengkudu adalah sumber penting (beta) sitosterol, stigmasterol dan campesterol-tiga phytosterols yang paling berkhasiat penting. Ini adalah juga tinggi dalam serat, dan menyumbang kepada funsi prostat
Sitosterol Beta telah ditunjukkan untuk menjadi anti-radang, anti-kanser dan mengurangkan demam, membantu untuk mengimbangi sistem imun. Satu sistem imun yang seimbang akan membantu meningkatkan artritis reumatoid, alahan, kanser, penyakit auto-imun, dan jangkitan virus kronik.
Stigmasterol dan sitosterol adalah anti-radang apabila disapu.
Sebatian-sebatian ini juga mengurangkan kecenderungan keadaan pembekuan darah (trombosis) dan membantu untuk membaiki saluran darah yang sedikit rosak.

Terpenes
Terpenes adalah komponen utama dalam minyak buah-buahan sitrus dan mereka termasuk bioflavanoids dan karotenoid. Bahan ini memerangi jangkitan kulat dan bakteria, dan membantu dalam rawatan glaukoma, gejala spastik multiple sclerosis, luka-luka tulang belakang dan mengurangkan kesan keterukan dan sampingan kemoterapi.

Eugenol, terpene, bertindak sebagai pembunuh kuman yang aktif serta mendorong anestesia saraf trigeminal yang dikaitkan dengan Neuralgia trigeminal atau Tic Doulureax. Eugenol melegakan otot licin oleh mengganggu dengan penguncupan otot, dan didapati dalam pelbagai minyak aromaterapi, yang digunakan untuk menenangkan.
Beta-karotena, terpene lain, dikaitkan dengan kadar yang dikurangkan kanser sel-sel paru-paru, kulit, serviks, saluran pernafasan dan saluran gastrousus. Ini adalah disebabkan oleh keupayaan untuk "menyerap" radikal bebas, sekali gus mengurangkan kerosakan oksidaan kompaun.
Kelenjar timus, yang membantu mengedarkan sel-sel T yang memusnahkan mikrob menyerang, secara beransur-ansur merosot dengan usia dan tekanan, kebanyakannya dari kerosakan oksidatif. Menambahkan diet dengan beta-karotena akan menawarkan anti-pengoksidaan manfaat kepada sistem imun dan menawarkan perlindungan kepada sel-sel bakteria makan besar imun dipanggil phagocytes dan lain-lain sel imun.
Ia juga ketara mengurangkan tahap kolesterol, dan bekalan kira-kira dua pertiga vitamin A yang diperlukan untuk badan kita. Vitamin A membantu penglihatan pada waktu malam dan menyumbang kepada kulit yang sihat dan membran mukus pertahanan pertama badan terhadap jangkitan dan kecederaan. Vitamin ini penting juga menjaga saluran gastro-usus kita, sistem pernafasan dan saluran Genito-kencing. Pengambilan harian jus mengkudu adalah sumber yang baik vitamin A ini.
Limonene, terpene yang lain, telah didapati untuk menghadkan pembentukan tumor dan aktiviti antimikrob dan terlibat dalam kajian Alzheimer.
Asid Ursolic, juga dikenali sebagai urson dan prunol, mempunyai nilai perubatan apabila disapu atau diambil secara dalaman untuk melegakan gejala jangkitan radang dan kulat kulit. Diambil secara dalaman ia menghalang pembentukan dan pertumbuhan tumor kulit dan bertindak sebagai anti-radang. Ia juga mempunyai sifat alopecia (keguguran rambut) dan kelemumur-mencegah.

Komponen Lain
Pektin
Gentian Ini adalah gula yang bukan-selulosa kompleks dan melakukan fungsi penting dalam saluran gastrousus. Ia menyerap air dan melambatkan pengosongan kandungan perut ke dalam usus kecil. Ia juga mengikat asid hempedu dan kolesterol dan mengawal penyerapan glukosa melalui dinding usus, membantu mereka yang menghadapi masalah dengan keadaan gula dalam darah.
Pektin dalam diet akan meningkatkan jumlah bahan yang bergerak melalui usus, mengurangkan kepekatan najis dan bahan-bahan karsinogenik di dalam usus.

Scopoletin
Scopoletin milik kepada sekumpulan sebatian dipanggil coumarins, yang menjaga hati, menghalang pertumbuhan E. coli dalam usus dan antibakteria terhadap agen yang lain yang menyebabkan virus. Ia juga telah ditunjukkan untuk menjadi lima kali lebih berkesan sebagai aspirin sebagai kesan anti-radang untuk penyakit bronkial dan asma.

Xeronine
Xeronine merupakan alkaloid kecil yang diperlukan dalam picrogram (trillionth gram) amaun dan adalah penting untuk berfungsi dengan betul badan. Sejumlah besar digunakan pada masa-masa tekanan fizikal atau mental. xeronine dihasilkan dalam badan dari proxeronine dan proxeronase enzim dalam usus kecil. Semua sel-sel yang sihat memerlukan xeronine berfungsi dengan betul.

Xeronine dan protein
Xeronine diperlukan untuk mengawal selia bentuk dan ketegaran protein tertentu. Jus mengkudu,sumber terkaya nutrien ini, muncul untuk meningkatkan fungsi dan struktur hormon, antibodi, tisu penghubung, enzim dan neurotransmitter.
Syarat-syarat yang terlibat secara langsung dengan protein mungkin termasuk PMT, gejala menopaus, jerawat, artritis, lupus, tidur, kemurungan, gangguan pencernaan, metabolisma hati yang lemah serta fungsi imun yang lemah.

Xeronine dan terbakar
Xeronine merangsang pengeluaran protease tertentu (satu enzim yang larut protein) dan cepat membuang tisu mati dari terbakar dan menggalakkan penyembuhan yang cepat.

Xeronine dan ketagihan
Protein lain dalam sistem saraf pusat menjadi potensi tapak reseptor dan mengikat dengan endorfin yang membenarkan individu untuk mempunyai perasaan biasa kesejahteraan. Setelah banjir xeronine sistem badan maka disesarkan xeronine kimia dan ketagihan ini alkaloid lain diatasi dengan tiada gejala fizikal.

Xeronine dan pemakanan makanan tambahan dan ubat-ubatan
Vitamin juga memerlukan xeronine untuk betul berfungsi dalam badan. Ia membolehkan pembentukan liang melalui membran dalam saluran darah, organ-organ badan dan dalam saluran gastrousus. Ini memudahkan penghadaman dan meningkatkan tindakan ubat-ubatan herba dan lain-lain.

Asid Amino
Daripada dua puluh asid amino, termasuk sembilan penting untuk kesihatan kita, 17 didapati dalam jus Noni. Jika seorang individu tidak mendapat keseimbangan protein lengkap, maka pengeluaran dan penyelenggaraan otot, tisu penghubung, faktor-faktor pembekuan darah, sistem pengangkutan darah, pigmen visual dan matriks protein di dalam tulang akan menjadi berisiko.

Alanin
Alanin membawa ammonia (berbisa oleh-produk pecahan asid amino di dalam otot) dalam bukan toksik kepada hati yang akan dikeluarkan dari tubuh sebagai urea. Ia juga merupakan asid amino glucogenic dan adalah perlu dalam pembentukan glukosa darah hati glikogen tanpa mana badan kita akan kebuluran. Alanin juga menyumbang kepada pertumbuhan thymus dan meningkatkan pembahagian limfosit, satu komponen penting dalam asid nukleik dalam pertahanan terhadap penyakit.

Arginine
Arginine dibuat oleh hati sebagai langkah dalam menghasilkan urea dalam usaha untuk membersihkan badan toksik membina ammonia di dalam otot.

Keperluan tenaga Arginine dan tinggi
Satu sebatian yang tinggi-tenaga yang dipanggil fosfat creatine adalah penting dalam menjaga kedai tenaga yang tinggi dalam otot, otak dan saraf. Arginine dan Methionine kedua-duanya diperlukan untuk membuat kompaun ini. arginina juga terlibat dalam proses sistem imun dan sintesis kolagen, insulin, elastin, glucagon dan hemoglobin.

Arginine dan pembiakan
Meningkatkan jumlah sperma dan motilitas apabila mengambil arginina sebagai makanan tambahan.

Aspartate
Ini asid amino adalah neurotransmitter yang terlibat dalam metabolisme otak. Ia juga bertindak seperti arginina dan alanine dalam pengeluaran urea dan sintesis glukosa, dan membantu kalium dan magnesium lebih mudah diserap oleh badan.

Cystine
Cystine membantu dalam pengeluaran insulin dan antibodi, dan merupakan antioksidan yang penting. Ia bertindak sebagai agen untuk membawa kahak dan boleh membantu dengan cystic fibrosis, bronkitis kronik dan bronchiecstasis. Ia juga penting sebagai agen detoksifikasi dan bantuan dalam pembuatan glukosa.

Glycine
Ini asid amino yang terlibat dalam pembentukan asid nukleik, yang merupakan asas solek genetik kita. Ia juga merupakan komponen kolagen, asid hempedu dan hormon banyak, dan terlibat dalam detoksifikasi hati.

Glycine dan gout
Glycine meningkatkan hormon pertumbuhan dan membantu perkumuhan asid urik dari badan, yang boleh menyebabkan serangan sakit gout.

Histidine
Histidine dan otak
Ini asid amino yang diperlukan untuk mengeluarkan histamin, yang tertumpu di kelenjar pituitari di dalam otak dan di beberapa saraf otak. Ini menggalakkan penentangan terhadap tekanan dan kebimbangan. Satu ketidakseimbangan histamin dikaitkan dengan keresahan, skizofrenia, lesu, selera makan, lemah dan loya.

Histidine dan saraf
Histidine terlibat dalam membuat kolagen dan sarung myelin yang mengelilingi saraf. Pemusnahan sarung ini adalah punca utama multiple sclerosis. Ia juga membantu dalam pengeluaran hemoglobin (bahan merah dalam darah kita yang membawa oksigen ke seluruh badan), dan dalam pengembangan saluran darah untuk tekanan darah rendah.

Histidine dan keasidan
Histidine mengekalkan tahap pH dalam darah dan cecair badan, mencegah keasidan berlebihan dalam cecair mereka.

Histidine dan artritis reumatoid
Tahap terapeutik histidine telah ditunjukkan untuk melegakan gejala-gejala artritis reumatoid.

Isoleucine
Isoleucine adalah terlibat dalam pengeluaran glukosa, dan digunakan dalam rawatan penyakit hati atau kegagalan buah pinggang.

Leucine
Ini asid amino memainkan peranan dalam pengeluaran tenaga, metabolisme otot dan pengurusan tekanan. Apabila terdapat kebuluran atau trauma fizikal, ini asid amino yang diperlukan dalam jumlah yang lebih tinggi

Leucine dan Olivoponto Penyakit Parkinson
5% daripada pesakit Parkinson bertindak balas dengan baik kepada dos yang tinggi leucine, yang merendahkan tahap otak dopamin. 95% yang memerlukan peningkatan dalam tahap dopamin, mengambil jus mengkudu menunjukkan peningkatan dalam kemudahan pergerakan dan pertuturan serta gejala-gejala lain penyakit Parkinson. Leucine juga membantu berkembang kanak-kanak dan untuk penyembuhan luka.

Lisin
Lysine adalah asid amino yang diperlukan untuk pengeluaran elastin dan kolagen, tisu penghubung. Ia juga merupakan komponen hormon dan bertindak sebagai pautan untuk vitamin B_ pada enzim, dan adalah satu komponen penting dalam bahan genetik dalam sel. Ia boleh membantu dengan kudis sejuk dan lain-lain jangkitan herpes.

Methionine
Methionine dan detoksifikasi hati
Methionine menyokong detoksifikasi hati, dan sering digunakan dalam terapi sokongan hati. Ia diperlukan untuk asid nukleik, protein, kolagen, lesitin dan antibodi pembuatan dalam badan, Methionine adalah agen antioksidan dan adalah penting dalam pengeluaran asetilkolina neurotransmitter dan hormon adrenalin.
Asetilkolina adalah bahan yang saraf gunakan untuk menghantar impuls kepada satu sama lain. Adrenalin adalah perangsang yang paling mujarab badan dan bertindak untuk meningkatkan kadar jantung, pernafasan dan beberapa fungsi badan yang lain dalam tindak balas kepada tekanan mengejut.

Phenylalnine
Phenylalanine dan hormon
Phenylalanine dikehendaki membuat dopamin, noradrenalin, tiroksin dan melanin. Dengan tahap yang menurun noradrenalin dalam otak, maka kemurungan dan keletihan akan hasilnya. Melanin merupakan pigmen yang dihasilkan oleh badan untuk membantu skrin sinaran ultra ungu berbahaya.

Phenylalanine dan kesakitan
Phenylalanine dikenali sebagai analgesik, yang merupakan pelega kesakitan, dan penghadaman amat dipertingkatkan oleh rembesan asid gastrik.

Prolin
Ini asid amino utama membantu pengeluaran tisu penghubung. Tisu perantara membentuk dermis kulit, tendon, ligamen, rawan dan matriks tulang.

Serine
Serine adalah neurotransmitter, yang mengurangkan mudah terangsang saraf tulang belakang dan merupakan komponen utama bahan otak yang penting.

Serine dan membran sel
Serine memagari dan melindungi kandungan sel, dan adalah penting untuk struktur membran sel. Ia mengawal kemasukan dan keluar daripada pelbagai bahan kimia keperluan sel atau bahan kumuhan. Ia membolehkan struktur membran sel, fleksibiliti dan integriti menjadi utuh.

Threonine
Ini asid amino bertindak sebagai blok bangunan untuk glycine dan serine., Dan diperlukan untuk memastikan sistem imun berfungsi secara normal.

Tryptophan
Tryptophan dan kemurungan
Ini asid amino biasanya digunakan untuk merawat kemurungan, terutamanya jika insomnia adalah satu faktor.

Tryptophan dan tidur
Tryptophan diperlukan untuk menghasilkan vitamin B_ dan yang hormon melatonin dan serotonin, serta merangsang sintesis protein. Serotonin mengawal selera makan dan tidur. Satu kekurangan neurotransmitter ini dikaitkan dengan keganasan, kemurungan dan gangguan obsesif kompulsif-. Melatonin mengawal kitaran tidur kami.

Tyrosine
Seperti tryptophan dan pheylalanine, tyrosine digunakan untuk mengawal kemurungan. Ia membuat hormon tiroid, hormon adrenal, dopamin, noradrenalin dan melanin. Ia membantu dengan pigmentasi kulit, mengawal tekanan darah dan membantu kepekatan.

Valine
Ini asid amino membantu mengekalkan sarung myelin sekitar saraf dan merupakan salah satu daripada asid amino yang penting untuk pengeluaran tenaga dan pembaikan di dalam otot.

Asid
Banyak penting asid lemak yang ditemui dalam mengkudu adalah penting kepada keseluruhan proses yang kompleks metabolik badan.

Asid asetik asid utama bahawa semua asid lemak yang dibuat dari.

Asid caprylic satu lagi asid lemak, menghalang penumbuhan yg terlalu cepat yis dan kulat di dalam badan.

Asid linoleik yang tidak boleh dibuat di dalam badan, menyajikan fungsi-fungsi penting:

Menguatkan kapilari dan sel membran dan meningkatkan kekuatan kulit Menggabungkan dengan kolesterol untuk membentuk sebatian penting Membantu paras kolesterol serum, dan membantu dalam pengangkutan dan metabolisme kolesterol Membina sebatian penting yang mengawal fungsi badan

Asid Lain-lain
Asid benzoik
Butanoik Asid
Asid Decanoic
Asid Elaidic
Heptanoic Asid
Asid Hexanedioic
Asid anhidrida
Asid Isobutyric
Asid Isocaproic
Asid Isolavenic
Asid Laurik
Asid Linoleic
Asid Mystiric
n-butyric Asid
Asid Nonanoic
Asid Octaduenoic
Asid oleik
Asid Palmitic
Asid Ricinoleic
Asid Stearic
Asid Undecanoic
Asid Unolic
Asid Valeric


Vitamin dan Mineral
A, C, E, B1, B2, B6, B12, Niasin, Biotin, Asid Pantothenic (B5), Asid Folik, Kalsium, Besi, Fosforus, Magnesium, Zink, Kuprum, Kromium, Mangan, Molybdenum, Natrium Kalium.

Gula
Fruktosa, Glukosa, Hexose, Rhamnose, pentose

No comments:

Post a Comment