Monday 15 October 2012

Apa itu Protin Whey (protin dadih) ?


Dari mana asal Whey Protein?
Whey Protein berasal dari susu lembu yang diproses menjadi serbuk protein yang berkualiti tinggi. Sebenarnya susu lembu terdiri daripada dua jenis protein, iaitu kasein (sekitar 80%) dan Whey Protein (sekitar 20% dari kandungan protein susu). Whey protein lebih mudah larut daripada kasein dan juga mempunyai peringkat high protein yang lebih tinggi sehingga seringkali disebut sebagai Protein Standard Emas kerana merupakan protein yang paling tinggi nutrisinya.

Bagaimana Proses Pembuatan Whey Protein?
Whey Protein merupakan produk sampingan daripada proses pembuatan keju. Dibawah ini merupakan peringkat pembuatan whey protein hingga menjadi kualiti tinggi:
1. Susu lembu segar di-pasteur
2. Protein kasein dan bahagian dari lemak susu dipisahkan untuk membuat keju
3. Whey dalam bentuk cecair yang dihasilkan dari proses keju ditapis untuk memisahkannya dari laktosa dan bahan lain hingga menjadi Whey Protein Concentrate
4. Dari sini ada dua kemungkinan, iaitu Whey Protein Concentrate cair dikeringkan sehingga menjadi serbuk dan dibungkus atau melalui proses selanjutnya di nombor 5
5. Cecair Whey Protein lebih lanjut diproses dan dimurnikan hingga menjadi Whey Protein dengan tumpuan yang sangat tinggi hingga atas 90% yang disebut Whey Protein Isolate.

Apa Kandungan Whey Protein?
Whey protein mengandungi kumpulan asid amino yang berguna untuk kesihatan tubuh anda. Asid amino sendiri terdiri daripada asid amino esensial dan non esensial. Maksudnya non esensial adalah asid amino yang boleh dihasilkan sendiri oleh tubuh menggunakan beberapa nutrisi asas atau dari amino yang lain dari makanan, contohnya: Glutamin, sistin, prolin. Sedangkan asid amino merupakan asid amino yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh sehingga perlu diperolehi dari makanan, termasuk Whey Protein, contohnya: Iso-leusin, Leusin dan lisin (BCAA).

Produk LivYoung Colla-V kolagen Asid Amino adalah berasaskan Protin Whey.

No comments:

Post a Comment